Voor de leerkracht

Deze site wordt gebruikt bij het realiseren van de volgende leerplandoelstelling:

C3111: Ten minste één subcultuur in onze samenleving herkennen en beschrijven.
--> de begrippen hoofdcultuur en subcultuur
--> een subcultuur naar keuze, bv. jeugdcultuur

Bron: Leerplan secundair onderwijs VVKSO - Humane wetenschappen, tweede graad ASO
D/2006/0279/ - pag. 13




1. Hoe past deze klassite in de ICT-diamant?

ICT-VOET 1: De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

Door af en toe een ICT-tool te gebruiken in de les maken de leerlingen kennis met tools die ze nog niet kenden, bv. Popplet voor het maken van mindmaps of Google Drive voor formulieren. De stap om ze zelf te gaan gebruiken is dan kleiner.
In de evaluatie laat ik de leerlingen afwegen of ICT een meerwaarde was voor deze les.

ICT-VOET 3 : De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

Met deze site kunnen de leerlingen onderdelen van de les over subculturen via een oefening verwerken. Dit is zo voor de oefening met Educaplay (quiz) over het onderscheid tussen dominante en subcultuur en voor de oefening met Educaplay (invultekst) over het ontstaan van jongerenculturen.

ICT-VOET 4: De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

Na een korte introductie in de les gaan de leerlingen zelfstandig aan de slag in de computerklas met de site. Ze bekijken twee filmpjes, lezen de teksten, bekijken de mindmap en maken de oefeningen.

ICT-VOET 5b : De leerlingen kunnen met behulp van ICT digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.


De leerlingen maken kennis met Google Drive en kunnen er nadien zelf gebruik van maken, bijvoorbeeld bij een enquête voor een onderzoeksopdracht.
De leerlingen maken kennis met Popplet. Een mindmap is een effectief hulpmiddel bij het verwerken en instuderen van studieteksten.

ICT-VOET 6: De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

De leerlingen zien een voorbeeld van gebruik van een mindmap gemaakt in Popplet. De leerlingen die snel klaar zijn, worden uitgenodigd om met behulp van Popplet een mindmap te maken van de subculturen waartoe ze zelf behoren.


2. Werkvormen die worden gebruikt bij deze klassite en de geïntegreerde tools

Deze klassite is gemaakt met Blogger en bevat de leerstof voor een les van ongeveer 50 minuten. Na een korte introductie in de klas gaan de leerlingen er zelfstandig mee aan het werk. Ze verwerven de leerinhouden door het bekijken van twee filmpjes, lezen van teksten en het bekijken van foto's en een mindmap (Popplet). Ze verwerken de leerinhouden door het maken van twee oefeningen met Educaplay, een quiz en een invultekst.
De leerkracht is beschikbaar voor vragen en volgt de werkzaamheden van de jongeren door in de klas rond te lopen.
Aan het eind van de les krijgen de leerlingen de vraag om de les kort te evalueren via een vragenlijst gemaakt in Google Drive. De resultaten zijn direct zichtbaar op het projectiescherm en worden nog klassikaal nabesproken.
De klassite blijft beschikbaar en vervangt een leerlingencursus voor het herhalen van de leerinhouden voor toetsen.


3. Didactische principes die aan bod komen in deze klassite en het gebruik ervan

Aanschouwelijkheidsprincipe 
De site bevat filmpjes en foto's. Een mindmap maakt de leerinhouden overzichtelijk en aanschouwelijk. 
(De meest geschikte filmpjes voor deze les over het thema subculturen zijn filmpjes van TV-omroepen en niet van Youtube, waardoor er enkel met een link naar verwezen kan worden.)

Belangstellingsprincipe
ICT en beeldmateriaal maken deel uit van het dagelijkse leven van de leerlingen. De meeste vinden het leuk om met ICT te werken in de klas. De les begint met een filmpje, hopelijk trekt dit direct de aandacht van de leerlingen. De eerste subcultuur die besproken wordt, is jeugdcultuur, wat leerlingen meer interesseert dan algemene subculturen.

Activiteitprincipe
De leerlingen werken zelfstandig met de site en bepalen zelf het tempo. In de site zijn enkele oefeningen en een vragenlijst opgenomen.

Herhalingsprincipe
De invultekst over jongerenculturen herhaalt de eerder aangeboden informatie.
De mindmap over subculturen herhaalt de verschillende aspecten om mensen in subculturen in te delen en het onderscheid tussen dominante en subcultuur.

Integratieprincipe
Komt niet echt aan bod.

Beperkingsprincipe
De aangeboden teksten zijn niet te uitgebreid.

Geleidelijkheidsprincipe
Eerst wordt er ingegaan op jongerenculturen en vervolgens komen andere subculturen aan bod.

Individualisatie en differentiatie
De leerlingen kunnen volgens eigen tempo de leerinhouden verwerven en verwerken. Wie snel klaar is, wordt gevraagd om als extra oefening een mindmap te maken over de subculturen waartoe hij of zij behoort.
Er is variatie in de oefenvormen, wat tegemoet komt aan verschillende leerstijlen.
Bij de evaluatie wordt van elke leerling feedback verzameld.